X
تبلیغات
مهد کودک سازمان تامین اجتماعی
مهد کودک سازمان تامین اجتماعی
دستان ما بدرقه راه فردای شما




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین

شن بازي كودكان




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین

بازديد از نمايشگاه اتومبيل




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین




نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و ششم تیر 1391 توسط مهدتامین

درباره بن تن
شخصیت هایی که به سرعت به میان کودکان و نوجوانان می آیند و خود را در دلهای انها جا می دهند. در سالهای اخیر در رابطه با رسوخ شخصیت هایی همچون، باربی، هری پاتر، مرد عنکبوتی و...در میان کودکان و نوجوانان، حرف و سخن بسیار بوده است. اما در حال حاضر به نظر می رسد شخصیت جدید کارتونی با نام بن تن، از ویژگیهای خاصی نسبت به سایر شخصیتها، برخورداراست.
در این نوشتار با اشاره ای کوتاه به بررسی این موضوع می پردازیم.
بن تن کیست؟
امروزه با آغاز قرن 21 میلادی به نظر می رسد با موج جدیدی از جریانات فکری و فرهنگی روبرو هستیم.
شخصیت مورد نظر این نوشتار"بن تن" است. شخصیتی که این روزها اغلب بچه ها و خصوصا پسرها در جستجوی یافتن کارتون های جدیدتر او هستند.
بن تن نام پسربچه ای است که تمام قدرت او در ساعتی است که به دست دارد. این ساعت به گونه ای عمل می کند که بن تن می تواند با هر بار فشار دادن دکمه ای در آن به شکل یکی از موجودات فضایی و خیالی در بیاید و با نیروی شر مبارزه کند .بن تن در مبارزه ای سخت با مرد آتشین، ساعت خود را از دست داده است، دیگر قدرت مبارزه با موجودات وحشتناک را ندارد.
وی با پدر بزرگ و دختر عمه خود به مسافرت می رود که در مسافرت هایش، اتفاق های خطر ناکی رخ می دهد.
به نظر می رسد در داستان بن تن، مساله خیر و شر با روایت تازه ای ارائه شده است. هرچند بررسی عمیق این داستان به بحثی مفصل و دقیق نیاز دارد.
آنچه مهم است اینکه شخصیت بن تن چه چیزی را به ذهن کودکان و نوجوانان القا می کند؟
بی تردید، خلق چنین شخصیتهایی با اهداف و برنامه ریزی های مشخص و در جهت توسعه تفکرات خاصی به مخاطبان صورت گرفته است.
کاری که بن تن انجام می دهد شبیه به جادوگری است. با چنین داستانهایی، پدیده ای به نام جادو، جایگاهی ویژه را در دنیای لطیف و تخیل امیز کودکانه، باز کرده است. این ها اسطوره هایی هستند که به تسخیر بسیاری از چیزها می پردازند و قدرتی مافوق تصور دارند.
به راستی خو گرفتن فرزندان ما با چنین شخصیت هایی که هیچ شباهتی به زندگی عادی و دنیای واقعی ندارند چه اثری بر ذهن و افکار کودکان بر جای خواهند گذاشت؟
پس از این مرحله اتفاق دیگری رخ می دهد. پدیده ای که به نوعی توسط بازار جهانی هدایت می شود. به این صورت که انواع اسباب بازی، وسایل کمک آموزشی، بازیهای کامپیوتری و عروسک هایی با نام و نشان بن تن وارد جامعه ما و سپس قفسه های کمد کودکان ما می شوند.
آیا با این وجود، می توان امیدوار بود که نسل آینده با باورهای صحیح و حق طلبانه رشد و تربیت یابند؟

 




نوشته شده در تاريخ یکشنبه هجدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

کودکان و اسباب بازی ها یا بازی های خشن

چون جنگ ها نخست در ذهن انسان ها شکل می گیرند دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسان ها شکل گیرد.

                                                                                                                                   دیباچه اساسنامه یونسکو

روانشناسان آموزش و متخصصان تعلیم و تربیت دیرگاهی است که از وسایل کمک آموزشی به عنوان اهرم قدرتمند توسعه دامنه مفاهیم ذهنی، ارتقاء سطح تفکر منطقی و گسترش توان محاسبات ذهنی و ریاضی استفاده می کنند و از این راه سرعت فراگیری را افزایش می دهند. برای مثال اگر قرار است کودکی در طول ده سال با همه حیوانات، دسته بندی آن ها و ویژگی های گوناگون زیست آنان آشنا شود با به کارگیری ابراز کمک آموزشی مانند انواع عروسک ها و اشکال این حیوانات و کتاب های قصه و بسیاری ابزار دیگر می توان این فراگیری ده ساله را به چند هفته تقلیل داد.

در همین نگاه است که انبوه ابزار وسایل کمک آموزشی به کمک نسل های جدید آمده و دانش اندوزی کودکان امروزی را به مرز شگرفی سوق داده است. متخصصان آموزش و پرورش که نظریه دکارت را مبنای مطالعات خود قرار می دهند معتقدند که در این فرآیند بسیاری مفاهیم ترکیبی جدید در ذهن کودک شکل می گیرد که قدرت قیاس او را توسعه می دهد و فعالیت او را تا مرز یک انسان موفق بالا می برد.

برای نمونه کودک وقتی گربه های موجود روی کره زمین را شناخت و از طرف دیگر رنگ ها را فرا گرفت. این توان را می یابد که هر گربه ای را به هر رنگی که مایل است تصور کند حتی اگر آن گربه با آن رنگ وجود خارجی نداشته باشد. یا برای مثال کودک می تواند حیوانی را با ویژگی های اسب، گاو و خرگوش در ذهن تصور کند اگر چه می دانیم چنین حیوانی وجود ندارد چرا که کودک قبلاً اسب و گاو و خرگوش را جداگانه شناخته و حالا خود با بهره گیری از خلاقیت ذهن چنین موجود عجیب جدیدی را به وجود می آورد.

یادگیری هر مؤلفه جدید دنیای بی نهایتی در ذهن هر انسان به وجود می آورد که بر وسعت تخیلات و خلاقیت های او می افزاید و به همین دلیل فراگرفته های جدید بسیاراهمیت دارد.

یکی از نگرانی های بشر امروز، خشونت گرایی فزاینده نسل های تازه است به گفته دانشمندان ریشه های این خشونت گرایی را باید در تلویزیون، سینما، کتاب و اسباب بازی های جستجو کرد که کودکان از بدو تولد با آن ها در تماس قرار می گیرند.

یک گزارش آماری نشان می دهد که۶۰ درصد اسباب بازی های تولید شده در جهان در دهه ۱۹۸۰ گرایش خشن داشته اند. اسباب بازی هایی از قبیل انواع سلاح سرد و گرم، انواع خودروها دارای کاربرد خشن، انواع موجودات و شخصیت هایی که در فیلم های سینمایی و تلویزیون سر منشاء خشونت بوده اند.

همین گزارش آماری نشان می دهد که پسران تا حدود ۷۰درصد و دختران تنها ۳۰ درصد ازا ین اسباب بازیها استفاده     کرده اند . اغلب این اسباب بازیها در شکل و قالبی ارایه شده که یا وجود خارجی نداشته و یا از حیطه تخیل انسان نسبت به آینده تولید شده است مانند انواع سلاح های لیزری، نوری و امثال آن.

تماس گرفتن کودک با این گونه سلاح ها و فراگیری کاربرد آن به وسیله برنامه های تلویزیون، سینما و کتاب موجب شده است که حجم قابل توجهی از ذهن و خلاقیت کودکان به سمت تولیدات و استفاده از سلاح و ابزار تهاجمی در زندگی باشد.

به گفته کارشناسان آموزش و پرورش و مدافعان صلح در جهان کودکان متولد شده در نیمه دوم قرن بیستم بیشتر از نسل های قبل از خود توسل به خشونت را برای حل معضلات شخصی و اجتماعی فراگرفته، تعمیم داده و در آن دست به خلاقیت و ابتکار زده اند. در گذشته انسان از راه حل منطقی و ریاضی مشکالت بهره می جست و با توسل به گفت و گو این موانع را از سر راه خود بر می داشت اما دیر گاهی نیست که کودکان و نوجوانان خشونت را تنها راه حل مشکلات یافته اند.

نگاهی به جامعه بشری امروز نشان می دهد که توجه به جنگ همیشه بیشتر از صلح بوده است. در برابر این همه موزه جنگ که در جهان به وجود آمده آیا تا به حال یک موزه صلح در جهان بر پا شده است؟ در برابر این همه مدال، نشان ، جایزه و عنوانی که پیوسته به قهرمانان جنگی داده می شود آیا اعطای یک جایزه سالانه صلح آن هم با همه ملاحظات سیاسی و خاصی خرجی هایی که در مورد آن اعمال می شود کافی است؟ آیا جایگاه صلح خوار و ضعیف شده است و نباید برای حل معضلات امروز بشر فکری کرد؟

راه حل این معضل فزاینده اجتماعی در تغییر نگرش همه ما است. سازندگان اسباب بازی در گوشه و کنار جهان، فروشندگان اسباب بازی، خریداران و مصرف کنندگان اسباب بازی همه و همه باید در یک تغییر رویه هماهنگ چهره این معضل را تغییر دهند.

تردید نیست که کودک خود حق انتخاب ندارد آنچه اسباب بازی در سنین زیر ۴ سال برای او خریداری شود با تصمیم والدین تهیه می شود. همین اسباب بازی ها است که ذائقه و سلیقه او را برای انتخاب اسباب بازی های بعدی در سنین بالای ۴ سال و سپس استفاده از مشابه این اسباب بازی ها، در سنین نوجوانی و جوانی تشکیل می دهد.

جوامعی که به وسیله جنگ سالاران اداره می شوند، با فروش اسباب بازی های جنگی ساختار نیروهای داوطلب نظامی آینده خود را طراحی می کنند، آمریکائیان می دانند که در یک جامعه خردمند کسی از ادامه جنگ ویتنام، لشکرکشی و جنگ طلبی حمایت نمی کند. در یک برنامه حساب شده اسباب بازی ها در شکل خشن، نظامی و تهاجمی ساخته و عرضه می شود تا نسل جوان بعدی آماده ماجراجویی باشد. چرا برخی جوامع در حال توسعه این اهداف را در نمی یابند و کودکان خود را اسیر طرح های روانی اجتماعی جنگ سالاران می کنند که اسباب بازی جنگی استفاده کند.

ساخت اسباب بازی بر اساس یک وسیلة واقعی، نیاز به کسب مجوز از سازنده آن وسیله واقعی دارد. سلاح کمری، کلت یا بقیه سلاح ها که در آمریکا ساخته می شوند، فقط با مجوز سازنده در قالب اسباب بازی ارائه می شود. تحقیقات نشان مید هد که کارخانجات سازنده سلاح، خود سرمایه گذار و سازنده سلاح اسباب بازی هستند. کودکی که با کلت بازی می کند در جوانی برای خرید سلاح که درجامعه آمریکا مجاز است حتماً کلت می خرد، لذا ساخت اسباب بازی جنگی در آمریکا و کشورهای مشابه اهداف سوداگرانه بعدی هم دارند.

جوامعی که به حقوق مولفین و مصنفین و حقوق معنوی صاحبان یک تولید احترام نمی گذارند علاوه بر ساخت انواع وسایل تجاری با نام های معروف در کپی کردن و تولید اسباب بازیهای پیشگام می شوند که سود باد آورده ای نصیب خود کنند، بی آن که بدانند در تولید این اسباب بازی ها آب به آسیاب سازندگان سلاح واقعی ریخته اند. در انتخاب اسباب بازی برای کودکان دقت کنیم. کودک امروز مرد سازنده و خلاق آینده خانواده و جامعه است. ذهن امروز او را برای فردایی روشن آماده کنیم.

نکته تأثیر پذیری و الگو دهی ، نکته ایست که مدنظر برنامه ریزان فرهنگی بالاخص قدرتهای خارجی بوده است به همین جهت کمپانی های بزرگ اسباب بازی درسالهای اخیر اسباب بازیهای تولیدخود را براساس انواع شخصیتهای کارتونی در قالب عروسک ارائه نموده تا با این ایجاد نیازمصرف در کودکان به سود کلان اقتصادی دست پیدا نمایند. در سالهای اخیر با ارائه همزمان انیمیشن های خشن ، بازیهای کامپیوتری و افزایش فروش اسباب بازی هایی همچون: بتمن، مرد عنکبوتی، شرک و ... سلیقه کودکان در انتخاب عروسک ، آرام و بدون صدا تغییر پیدا کرد. برنامه ریزان فرهنگی با بهره گیری از روشهای دقیق روانشناسی بر آنند تا برای ارائه برنامه های مورد نظر خود به سایر دول دنیا الگوهای جدید عرضه نمایند تا به آرامی فرهنگ بومی آن جامعه را دگرگون سازند.

رهبران اقتصادی دنیا با برنامه ای دقیق و با استفاده از روشهای گوناگون تلاش می کنند تا مصرف گرایی را رواج دهند . بی تردید این امر میسر نمی شود مگر با تغییر دادن نیازهای مردم در جوامع . در این میان کودکان به عنوان متعددترین و تأثیر پذیر ترین قشر جامعه می توانند این تغییرات را ماندگار نمایند. تأثیر این دیدگاه در تمام محصولات که یک روزه برای کودکان تولید می شود از جمله اسباب بازی ها، برنامه های کامپیوتری و... مشاهده می شود.در این راستا برنامه ریزان فرهنگی با تمام ابزارهای تأثیرگذار از جمله رنگ و موسیقی برای دستیابی به اهداف خود یاری جستند، بررسی ها نشان می دهد که در دو دهه گذشته بیشتر انیمیشنهای تولید شده برای کودکان علاوه بر موسیقی جذاب ، از رنگها و مفاهیم خاص مانند صورتی ، بنفش و آبی بهره برده اند.

به عنوان نمونه مفهوم روانشناسی رنگ صورتی این است که فرد را در حالت انفعال وا می دارد و عشق و اعتماد را در او بر می انگیزد. افراد در انتخاب رنگ صورتی بی تاب هستند. رنگ صورتی به شدت میل به مصرف را افزایش می دهد، به همین جهت پس از بحران اقتصادی امریکا ، تولید کنندگان را تشویق نمودند که تولیدات خود را براساس رنگ صورتی برای زنان و رنگ آبی برای مردان تولید نمایند. کودک در درون خود و در کنج تنهاییش همواره در پی یافتن دوستی پاک و بی آلایش است تا در کنار خود ببیند و حرفهای گفته و ناگفته را با او درمیان بگذارد. کودک به همین منظور در گوش عروسک صحبت می کند و آن را با خود حمل می کند . تا سنین پیش از دبستان ارتباط عاطفی خود را با عروسک حفظ می کند.

جادوی تخیل به صورتی می باشد که می توان ویژگیهای عروسک را به کودک عرضه نمود و او را به تأثیرپذیری بی چون و چرا از عروسک وا داشت. تأثیر عاطفی میان آن دو ، کودک را به همانند سازی با عروسکش فرا می خواند. با این توجه عروسک را نیز کالایی فرهنگی می دانند به این دلیل که در برنامه ریزی شخصیت دختران نقش بی بدیل و اساسی دارد . از این رو اگر عروسک معرف نماد ملی کودک باشد او را به نحو شایسته و متناسب با هنجارهای جامعه خواهد پروراندو در صورتی که نماد ملی غیر از ملیت کودک باشد ارزشهای مختص آن جامعه را در کودک می پروراند.

 




نوشته شده در تاريخ یکشنبه هجدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

دنیای باربی و آموزش غیرمستقیم

كودك در بازی عروسكی ، انرژی روانی و جسمی خود را بارور می كند و شكل مناسبی به آن می دهد. می توان از این طریق، به كودك آموزش داد و اوقات فراغت او را به صورت مفید و مطلوبی پربار كرد و نكات منفی و ناسالم عاطفی، احساسی ، رفتاری و شناختی او را بهبود بخشید. كودك در ارتباط با عروسك ، دوست دارد موقعیت خود را بیان نماید و دنیای اطراف خود را تعریف كند. تعریف او از دنیا، تصویرهایی می باشد كه از پدر، مادر، برادر و خواهر،و... دارد. اگر پدر و مادر، در برخورد با او بی میلی كنند و یا برعكس رفتار مناسبی داشته باشند ، كودك این رفتارها را برای عروسكش بازگو می نماید و همین تعریف كردن اساس آرامش و تخلیه روانی كودك می گردد .بنابراین رفتار كودك با عروسك ، در پیشرفت و تكامل كلامی كودك مؤثر می افتد. به شرط آنكه، ما رفتار و گفتار كودك را به هنگام گفتگو با عروسك ، جدی بگیریم .

عروسك برای كودك یك شخص محسوب می گردد و با او رابطه اجتماعی برقرار می كند. ضمن این كه كودك با توجه به این كه مسوول عروسك شناخته می شود ، در مسیر رشد مسئولیت پذیری و خلاقیت اجتماعی ، قرار می گیرد. 

بعضی از كاركردهایی كه در بازی های عروسكی وجود دارند و نقش مستقیمی در بهداشت روانی كودك ایفا می كنند ، عبارت اند      از :  حس سرپرستی و مراقبت از عروسك و افزایش اعتماد به نفس . ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی با عروسك. فعالیت های روانی عقلی و باروری ذهنی كودك در ارتباط با عروسك. لذت بخش شدن اوقات فراغت كودك. همانند نمودن عروسك با خویشتن . رشد عواطف و گرایش های عاطفی كودك. افزایش قدرت تصمیم گیری و هدایت فكری. و...

بنابراین عروسك را همان گونه ببینید كه كودكان می بیند و احساس می كنند. یعنی همانند كودك حس كرده و در نظر بگیرید. آن ها را تشویق كنید آن گونه كه دوست دارند، با عروسك ها صحبت كنند و ... در دیدگاه بعضی خانواده ها ، عروسك به عنوان یك دوست كودك می باشد نه وسیله ای در جهت سرگرمی كودك. به همین دلیل ، كودك كار كردی تحت عنوان راز و نیاز عروسك را برای خود مطرح می نماید و از آن به خوبی استفاده می كند. در سایه این نگرش ، خانواده بهتر می تواند احساس تنهایی و خلاء روانی كودك را جبران كند.

در روش های تعلیم و تربیت، مهم ترین و کلیدی ترین عامل، بحث «الگوسازی» است.  تربیت دوران کودکی توأم با بهره گیری از الگوهای خاص و ویژه این دوران است. طبیعی است که الگوهای دوران کودکی به طور عمده از مؤلفه های عاطفی، به جای گزاره های واقع گرایانه در تربیت بزرگسالان می شود. مبتنی بر این اصل، استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان همواره مد نظر بوده است؛در این میان دختربچه ها انحصاراً به عروسک علاقه مند هستند. این علاقه نشأت گرفته از عاطفه ویژه دختر بچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزادپنداری و تفاهم خیالی با کودک است. عروسک، بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد

مقدمه:

تأمل در باب چگونه زیستن مساله ای است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و از گذشته های دور تاکنون متفکران و اندیشمندان بسته به جهان بینی و مبانی فکری خویش پاسخ های گوناگونی را در این زمینه ارائه نموده اند. این موضوع تا آنجا پیش رفته که امروزه با توجه به ارتقاء سطح آگاهی و دانش بشری، به شیوه های مختلف زیستن و یا به تعبیرسبک های مختلف زندگی منجر شده است. سبک هایی که همه  ابعاد زندگی بشر در یک اجتماع و جامعه را در بر گرفته و تعریف مشخص از آن ارائه نموده است.

عروسک باربی پدیده ای است که در همین راستا طراحی شده و این نوشته سعی دارد تا نگاهی اجمالی به ابعاد و تاثیرات آن داشته باشد و زمینه  تامل بیشتر افراد  نسبت به این پدیده ی فرهنگی- سیاسی- اقتصادی را فراهم آورد.

تاریخچه عروسک باربی:

کمپانی متل در سال 1945 توسط زوج هندلرومت در ایالت کالیفرنیای جنوبی آمریکا تاسیس شد این شرکت، ابتدا قاب عکس تولید می کرد و سپس به ساخت مبلمان خانه و در نهایت به تولید اسباب بازی روی آورد.

کمپانی متل در سال 1955 با کلوپ میکی ماوس برای تبلیغ اسباب بازی ها به همکاری در نمایش های تلویزیونی پرداخت که موجب دگرگونی ساختاری در تجارت اسباب بازی شد.

در 1959 به دلیل علاقه دختر هندلر به عروسک های کاغذی، طرح ساخت عروسک را دنبال کردند که منجر  به عقد قرارداد برای دریافت امتیاز عروسک آلمانی لی لی شد.

عروسک لی لی در واقع برگرفته از شخصیت و اندام و چهره   زن خیابان گرد آلمانی به همین نام بود. عروسک آلمانی

لی لی به عنوان یک قطعه کلکسیونی فقط به بزرگسالان به ویژه به کلکسیونرهای اسباب بازی فروخته می شد.

کمپانی متل امتیاز عروسک لی لی را از آلمان خرید و پس از تغییراتی، صورتبندی نژادی آن را به نژاد "آنگلوساکسون" همانند کرد و به تولید انبوه آن در آمریکا اقدام نمود.

تولد باربی:

این عروسک تغییر نژاد یافته ( به نژاد آمریکایی- انگلیسی انگلوساکسون) باربی لقب گرفت. باربی اسم خلاصه شده باربارا دختر کوچک رییس کمپانی متل یعنی آقای هندلر بود.

باربی به زودی در صف اول اسباب بازی دختران در غرب قرار گرفت. در سال 1959 هر عروسک باربی به قیمت سه دلار فروخته می شد. اما اکنون هر عروسک باربی اصل ساخت کمپانی متل تا 4500 دلار قیمت دارد.  

طراح تغییرات باربی در آمریکا در کمپانی متل، جک رایان است. وی قبل از آن در پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) طراح موشک های اسپارو و هاوک بود. شرکت متل او را به خاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام کرد.

در 1961 کمپانی متل عروسک کن را تولید کرد. این عروسک پسری بود با لباس های شیک و موهای قهوه ای که برگرفته از نام پسر آقای هندلر رییس کمپانی متل بود. به این ترتیب باربی صاحب یک دوست پسر شد. بعدها در سال 1963 عروسک میچ و در سال 1965 عروسک اسکیپر به جمع کن و باربی پیوستند.

 ویژگی های باربی:

در میان عروسک هایی که تاکنون ساخته شده باربی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است چرا که باربی تنها یک عروسک نیست بلکه یک سلاح کارآمد در صحنه ی جنگ فرهنگی است و به همین خاطر متخصصین فراوانی در تولید، طراحی، تبلیغ و توزیع آن نقش آفرینی نموده اند. به جهت اهمیت این بخش هر یک از ویژگی ها را به صورت جداگانه شرح می دهیم:

 اندام باربی:

باربی نماد یک زن 19- 20 ساله است. همانگونه که در پیش اشاره شد باربی از شخصیت یک زن ولگرد خیابانی آلمانی به نام لی لی گرفته شده که پس از جنگ به عنوان زنی محبوب خودفروشی می کرده است.

اما این جک رایان بود که به خاطر استعداد ویژه اش در شناخت فرم بدن زنان، لی لی را به چهره ای آنگلوساکسون تبدیل نمود و سرانجام باربی را خلق کرد. دختر 20 ساله ای که پاهای بلند و فیزیک بدنی لاغری داشته و نمایشگر یک قد 195 سانتی متری است. باید توجه داشت که این ویژگی نمایشگر دوران جوانی یک دختر است و از همین جا می توان به الگوسازی باربی برای آینده کودکان به خوبی پی برد

چهره باربي:

طراحي چهره باربي به گونه اي اغراق گونه صورت گرفته که جامع اکثر زيبايي هاي متصور باشد و البته اين طراحي بسيار ماهرانه صورت پذيرفته است. «موي بور و طلايي، گردن باريک و کشيده، گونه هاي برآمده، دماغ و دهان کوچک، چشماني درشت و آبي، لباني پرگوشت، چهره  شاداب، پوست روشن، پيشاني و سري متناسب و ... مجموع اعضاي چهره ي باربي را تشکيل مي دهد که به ندرت- حتي با هنرمندي تيغ جراحي پزشکان حاذق- هم زمان در يک فرد جمع مي شود

لباس باربي:

لباس هاي ظريف، خوش رنگ و خوش دوخت باربي محصول هنر و دستان بزرگترين طراحان لباس دنياست که در کمپاني متل گرد هم آمده اند. هيچ عروسکي تا به حال به اندازه باربي لباس متنوع، زيبا و اشرافي به تن نکرده و اين تنها اختصاص به دختري دارد که نماينده فرهنگ آمريکايي و نمايشگر يک زن تمام عيار آمريکايي است.عريان گرايي، اشرافي گرايي و مصرف گرايي سه مولفه اصلي لباس هاي باربي است

تنوع باربي:

باربي براي اينکه بتواند نقش تربيتي خود را ايفا کند بايد پاسخگوي تمامي سلايق و علاقه ها باشد و در نقش هاي گوناگوني ظاهر شود.

باربي پرستار، باربي معلم، باربي خلبان، باربي ژيمناست، باربي خواننده و ... براي تحکيم الگوسازي اين عروسک متولد شده اند. همچنين براي پذيرش اين عروسک از سوي مليت هاي گوناگون باربي با حفظ استيل بدني اش (اصالت آمريکايي) در رنگ ها و مليت هاي گوناگون نيز ظاهر شد؛ باربي هندي، آفريقايي، چيني، لهستاني و ... 

باربي و رسانه ها:

نبايد از ياد برد که يکي از کارکردهاي رسانه نزديک نمودن سليقه  مصرف افراد به يکديگر  و کمک به فراگيري استفاده از يک کالاست.

در سال 2001 عروسک باربي در اولين فيلم کامپيوتري خود به نام باربي و فندق شکن ظاهر شد و از آن پس تاکنون تعداد قابل توجهي فيلم کامپيوتري- انيميشن- فيلم سينمايي و مستهجن  در مورد باربي توليد شده است.

يکي از نکات جالب توجه در حمايت رسانه اي از باربي سايت اينترنتي آن است. سايتي که پس از ورود به آن نشانگر شما هم تغيير شکل داده و به پروانه اي بال زنان تبديل مي شود. افراد پس از ورود به سايت « در يک قسمت مي توانند بازي کنند، در جايي ديگر با باربي در کنار دريا قدم بزنند يا در منزل جشن تولد بگيرند و ... » و همين امر جذابيت بسيار بالايي براي کودکان ايجاد نموده است.

باربي و صنعت:

صنعت به کمک فراگيري باربي آمده است. امروزه اکثر نيازمندي هاي دختران با تصوير، رنگ و تبليغ باربي در بازار کشورهاي مختلف از جمله کشور خودمان يافت مي شود. آنچنان که به گفته يکي از کارشناسان مي توان با هزينه ي حدود يک ميليون تومان، تمام مايحتاج يک دختر را که تبليغ کننده باربي باشد از بازار جمع آوري نمود، از لوازم التحرير گرفته تا لوازم بهداشتي- آرايشي، انواع لباس، کيف، کفش، خوردني هاي مورد علاقه ي کودکان و ... .

فراگيري و فروش قابل توجه اين محصولات باعث رونق بيش از پيش اقتصادي اين عرصه گرديده و زمينه ي توليد آن با کيفيتهاي گوناگون و به منظور تامين سطوح مختلف درآمدي را فراهم نموده است.

تاثيرات مخرب عروسک باربي:

اين مساله از زواياي گوناگون قابل تقسيم بندي بررسي است. از يک سو مي توان به تقسيم بندي مخاطبان و بررسي تاثيرات مخرب آن اشاره نمود و از سويي مي توان به تفکيک موضوعي و بررسي آثار مخرب آن در هر يک از موضوعات پرداخت. نظر به اختصار اين مقال و از نگاه موضوعي به چند مورد اشاره مي شود:

بلوغ زودرس:

يکي از کارکردهاي باربي پر رنگ نمودن غرايز جنسي در ذهن دختران و آموزش روابط جنسي است و به تعبير برخي فعالان ضد باربي، آموزگار سکس است در حالي که توان عشق آفريني ندارد.

تامل در اين موضوع که کودکان در اثر آلودگي ذهنشان به اين موضوعات و بلوغ زودرس جنسي، فرصت حضور در دنياي زيبا و دوست داشتني کودکي را خيلي زود از دست مي دهند، تاسف آور است.

 سوء تغذيه:

اگرچه فرم بدن باربي به گونه اي طراحي شده که بعيد به نظر مي رسد هيچ زني بتواند با ويژگي هاي فيزيکي آن به حيات خويش ادامه دهند، اما در اثر تبليغات، ويژگي هاي باربي به مثابه«ملاک زيبايي زن امروز»، باعث شده که بسياري از زنان و دختران با اتخاذ رژيم لاغري و تلاش در جهت شبيه شدن به فيزيک بدني باربي در دام بيماري هاي سوء تغذيه همچون آنورکزيا و بوليميا گرفتار شوند.

طبق آمار در آمريکا از هر پنج دختر دانشجو يک نفر به بيماري کم غذايي مبتلا است و در سال حدود بيست درصد از افراد مبتلا به اين بيماري ها جان مي سپارند.اين مساله به قدري رايج و نگران کننده است که در برخي از دانشگاه هاي آمريکا، مواد غذايي رژيمي مانند سالاد در غذاخوري دانشگاه به طرز ماهرانه اي با مواد نشاسته اي آغشته مي شود که دانشجوياني که تنها از سالاد تغذيه مي کنند دچار بيماري کم غذايي نشوند.

بايد توجه داشت که نه تنها دانشجويان که بازيگران و هنرمندان زن با صرف هزينه هاي فراوان و با کمک جراحان ماهر زيبايي صورت و شکم، تلاش مي کنند اندام خود را با اندام باربي، ملکه زيبايي زنان تطبيق دهند.

باربي با قد بيش از 2 متر، تنها 46 کيلو گرم وزن دارد . در حالي که متوسط قد و وزن زن آمريکايي به ترتيب 163 سانتي متر و 66 کيلو گرم است و اگر عروسک باربي در همان ابعاد جان مي يافت ، نمي توانست وزن خود را تحمل کند ، نمي توانست قاعدگي ماهانه داشته باشد و البته به هيچ وجه امکان باروري و بارداري نداشت .

مصرف گرايي و تجمل :

لباس های باربی اغلب تجملاتي و متعلق به طبقه ي ثروتمند جامعه است و اگر چه کودک را در روياي زيباي آينده  استفاده از آن غرق مي کند اما درکناراين حسرت رسيدن به آن نيز دردل او به جاي مي گذارد . نه تنها لباس که زيورآلات باربي نيز بسيار گران هستند . باربي به ترويج تجمل و مصرف گرايي با توجه به تنوع بيش از حد مي پردازد و اين يکي از ويروس هاي کشنده  فرهنگ غربي است که باربي به مثابه يک بيمار ، آن را در ميان دختران ديگر سرزمين ها مي پراکند و ايشان را به بيماري مهلک مصرف گرايي ، تجمل و مادي گرايي دچار مي کند .

دختربچه ها، زنان آینده هر ملت هستند و برای اعتلای هر ملت، بایستی دختران و زنان آن ملت را متعالی تربیت کرد.

از این منظر، نقش عروسک در تهاجم فرهنگی نقش بسیار برجسته ای است. خریداران باربی با خرید یك عروسك كارشان تمام نشده بلكه مجبورند تمام وسایل مكمل آن را از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس میهمانى، وسایل آرایش و... را كه همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده و بازسازی و تولید می‌شوند تهیه و همواره آن را به روز نمایند.  و بدین صورت دختران مأنوس با این عروسك با سلیقة باربی (یا به قول دقیق‌تر با سلیقه و خواست یك زن آمریكایی) بزرگ شده، در زمانی كه به سنّ انتخاب می‌رسند دقیقاً دارای سلیقه‌ای همانند باربی (یا یك زن آمریكایی) می‌باشند. در شرایطی كه در صفحة نیازمندی‌های روزنامه‌های صبح و عصر، آگهی‌های بسیار فریبنده‌ای با عبارات اغفال‌كننده دختران این مرز و بوم را با وعده و وعید فراوان به باربی شدن دعوت می‌نمایند!!!

 




نوشته شده در تاريخ یکشنبه هجدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

مربی و کودک

کودک در ابتدای تولد موجودی زیستی است که برای ادامه حیات و تحول جسمانی و روانی خود نیاز به توجه و مراقبت دلسوزانه دارد.

تعریف مهد کودک: مهد کودک محلی است برای مراقبت ، شناخت استعدادها،‌ پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی) گفتاری و رشد خلاقیت کودکان
هدفهای کلی آموزش و پرورش قبل از دبستان (مهد کودک) را اینگونه می توان فهرست بندی کرد:
-
جایگزین حضور مادر شدن در همه اوقاتی که به نیروی کار او در جامعه مورد نیاز است. منظور فقط نگهداری و پرستاری نیست بلکه بهترین جایگزین یعنی توجه به همه ی جوانب پرورش جسمی و معنوی است.
-
پایه گذاری ارزشهای انسانی اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی و مذهبی، در کودکان
-
شکوفا کردن استعدادها و توانایی های کودک
-
آماده کردن کودک برای ورود به دبستان
هنگام ورود کودک به مهد کودک، مهمترین مسئله تأمین امنیت روانی محیط جدید و ایجاد آرامش برای وی است.با توجه به تعاریف فوق، هنگام ورود کودک به مهد کودک، مهمترین مسئله تأمین امنیت روانی محیط جدید و ایجاد آرامش برای وی است. خصوصاً کودکان زیر 2 سال که به علت وابستگی شدید به خانواد در بدو ورود نیاز به توجه و مراقبت عاطفی بیشتری دارند.
مراقبت کنندگانی که به دلیل عدم علاقه به کودک مشغله و گرفتاری زیاد، عدم تأمین مالی و ... مسائل دیگر، تمایلی در رسیدگی به نیازهای کودکان ندارند، به جای اینکه فضای مناسب برای رشد و تحول، زمینه های رشد نا به هنجار را در کودک فراهم می آورند و توانمندیها و قابلیتهای وی را محدود و حتی نابود می سازند.
مهد کودک می بایست با انتخاب مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده ، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی می بایستی در حد امکان جای آغوش مادر باشد.
تحقیقات روان شناسی بر روی کودکان زیر3 سال نشان می دهد، نیاز عاطفی کودکان به علت عدم وجود محبت مادر یا جانشین وی باعث می گردد در آینده، این کودکان آسیب پذیر تر بوده و دچار بیماری های روانی گردند. دلبستگی ، پیوند عاطفی مستحکمی بین کودک و مراقبت کننده است و اساس انطباق اجتماعی و شناختی آتی کودک می باشد.
ویژگیهای مربی کودکان به طور خلاصه چنین ذکر می گردد:
علاقه مندی به کار با کودکان، داشتن سلامت روانی و جسمانی ، صبوری و شکیبایی، داشتن تجربه و احساس مادری برای کودکان، سرحال و با نشاط بودن، احساس تعهد ایمانی و اخلاقی در کار با کودکان آگاهی از مسایل و نیازهای کودکان ، توجه به رشد در ابعاد مختلف جسمانی، حرکتی، عاطفی، روانی،ذ هنی، اجتماعی و زبان آموزی کودکان، ظاهری آراسته و مرتب، با محبت و دلسوز بودن، بذل توجه یکسان به کودکان، داشتن توانایی و صلاحیت لازم در نگهداری از کودکان، عدم تبعیض بین کودکان به عبارت ساده تر، مربی این گروه سنی می بایست فردی متعهد، کاردان ، آگاه و سازمان دهنده به امور مربوط به کودکان باشد.
بخش عظیمی از آموزش و پرورش و دستور عمل هایی که در مهد کودک ها اعمال می شود برای پیشبرد همه جانبه ی رشد عاطفی، جسمانی، ذهنی، اخلاقی و ذهنی هنری و خلاقیت کودکان است و آنان را برای ورود به دبستان آماده می سازد. تحقیقات روان شناسی در سالهای اخیر بیشتر در زمینه این مرحله از زندگی کودک (مقطع پیش دبستان) انجام شده و ثابت کرده اند که منش و هوش، تا آن درجه که در قدیم فکر می کرده اند، ذاتی و ارثی نیست، بلکه متأثر از شرایط محیط است. هر قدر محیط نشو و نمای کودک آگاهانه تر، غنی و درجهت شکوفایی کامل او باشد، هوش کودک بیشتر و خلق و خوی او متعادل تر است. به همین دلیل تعلیم و تربیت دوره ی پیش دبستان در زمان ما اهمیتی دیگر یافته است.
در واقع انطباق با محیط، درک نیازهای کودکان و فعال کردن آنان باید محور اصلی فعالیتهای قرار گیرد.




نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

معرفی کتاب ماه برای بزرگسالان:

الگوی کودک سالم: (بر اساس دیدگاه های آلپورت ، فرانکل ، راجرز و مازلو)

تهیه شده در موسسه پژوهشی کودکان دنیا

نشر قطره

این مجموعه حاصل تلاش جمعی از کارشناسان موسسه پژوهشی کودکان دنیا با تمرکز بر روان شناسان کمال گرا( انسان گرا) است. این مجموعه والدین، مربیان و برنامه ریزان آموزشی کمک می کند تا بتوانند بر اساس دیدگاه روان شناسان کمال گرا برنامه های آموزشی خود را سازمان دهی کنند. این کتاب اولین منبعی است که به خانواده ها و دست اندرکاران آموزشی یاری می دهد تا بر اساس یک الگوی مشخص فکری به تدوین برنامه های آموزشی بپردازند.

معرفی کتاب برای کودکان:

ماجراهای لودی(3 جلد)

 نویسنده :اولف لف گرن، مترجم: فروغ الزمان جمالی

ناشر: پیک ادبیات

گروه سنی الف.
به مشکلات از دریچه طنز نگاه کردن و کشف موقعیت های خنده دار مشکلات یک یکی از مهارت های زندگی است. در کتاب های لودی شخصیت داستان با مشکلاتی چون گم کردن اسباب بازی، پوشیدن لباس و دعوا و قهر با دوستان روبه رو است. اما مشکلات او در موقعیت های خنده دار، طنزآلود و همراه با بازی حل می شود.




نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

در  مهدکودک چه خبر:

ü       7 تا 10 خرداد: نمایشگاه کتاب

ü       7 خرداد: جلسه هیات امنا با والدین و معرفی مدیریت جدید

ü       8 خرداد: جلسه هیات امنا با والدین و معرفی مدیریت جدید

ü       9 خرداد: جلسه هیات امنا با والدین و معرفی مدیریت جدید و جلسه هیات امنا و مدیریت جدید با همکاران مهدکودک

ü       10 خرداد: نمایش عروسکی به زبان انگلیسی از آرمان کودک

ü       21 خرداد: حضور خانم بافتی سوپروایزر زبان از آرمان کودک و جلسه آموزشی با مربیان گروه سنی 4،5 و 6 ساله با مشاور آموزشی و مدیریت

ü       27 خرداد: اردو کودکان به موزه اتومبیل

ü       27 خرداد: جلسه آموزشی با مربیان گروه سنی شیرخوار، نوپا1 و 2 با مشاور آموزشی و مدیریت.

ü       حضور مربی ارف و سفال در مهدکودک

ü       مشاوره های متعدد با والدین

ü       راه اندازی استخر شن

خرید وسایل آموزشی و کتاب های مختلف برای کتابخانه مهدکودک




نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

میوه های رنگارنگ تابستان و خواص آنها:

 

خربزه و هندوانه: ضدعفونی کننده و رفع سموم بدن از کلیه، ضد استرس،ملین ، کاهنده فشار خون، سرشار از ویتامین های a,c و فیبر.

انگور: مفید برای بیماری قلبی و سرطان.تنظیم کلسترول خون، تصفیه کننده خون. رفع مشکل کم خونی و خستگی مفرط، منبع خوب انرژی، ضد پیری، درمان سریعتر سرخک، آبله مرغان و دیفتری. دارای پتاسیم، آهن، ویتامین b,c و فیبر.

گیلاس: ملین، ضدعفونی کننده روده و بهبود عملکرد کبد.افزایش فعالیت مغز، کاهش اسید اوریک، دارای ویتامین c ، پتاسیم و منیزیم.

انجیر: پرانرژی و ملین. مفید برای سرطان و کم خونی. دارای پتاسیم و آهن.

هلو: ملین و کم کالری.مفید برای کاهش وزن و پاکسازی پوست.دارای ویتامینe ,c و آهن.

زردآلو: تقویت کننده بینایی، پوست و موی سالم ، افزاینده سیستم ایمنی، کاهش کم خونی ،دارای پتاسیم و آهن و بتاکاروتن که به  ویتامین a تبدیل می شود.




نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

اثرات منفی بازی های رایانه ای

آسیب های جسمانی

* چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می گردد.

*مشاهدات نشان داده است که کودکان و نوجوانان چنان غرق بازی      می شوند که توجه نمی کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می آورند.

*به دلیل این که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می شود و فرد، مبتلا به آرتروز می‌شود.  همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

* پوست فرد در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.

*ایجاد تهوع و سرگیجه به خصوص در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است.

*هیجان همیشگی هنگام بازی، بر روی ارگانیسم فرد تأثیر گذاشته و پی‌آمدهای منفی بردستگاه گردش خون و گوارش می‌گذارد، هم‌چنین این هیجان های  دروغین، سلامت روانی کودک را به خطر می‌اندازد.

* به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که طی آن، صفحه نمایش‌گر رایانه، از فلاش‌ها و شعا‌ع های  خیره کننده نوری پوشیده می‌شود، سبب بروز هیجانهای شدید عصبی در کودکان و نوجوانانی می‌شود که از نظر عصبی ضعیف هستند و برای  ابتلا به صرع، آمادگی دارند.





نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

10 دلیل برای لبخند زدن

1- لبخند زدن ، انسان را جذاب تر می کند.

2- لبخند زدن، اخلاق را تغییر می دهد.

3- لبخند زدن ،مسری است.

4- لبخند زدن، جلوی استرس  نگرانی را می گیرد.

5- لبخند زدن، سیستم ایمنی را بدن را بهبود می بخشد.

6- لبخند زدن، فشار خون را پایین می آورد.

7- لبخند زدن، موجب افزایش هورمون ها می شود.

8- لبخند زدن، انسان را جوان تر نشان می دهد.

9- لبخند زدن، انسان را موفق و خوشبخت نشان  می دهد.

10-

لبخند زدن به انسان کمک می کند تا مثبت اندیش باشد.





نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

کودک، تبلیغات، تجارت:

 تولد کودک مقارن با اجتماعی شدن اوست. به همان نسبت که کودک رشد می کند، باید همزمان رشد اجتماعی نیز داشته باشد؛ زیرا رشد، پرورش و جامعه پذیری سه ماهیت همراه در وجود کودک است. اولین جایی که کودک اجتماعی شدن را می آموزد خانواده است. ولی توان خانواده برای پاسخ گویی به این نیاز بزرگ ناچیز است. گرچه مدرسه در کنار خانواده تا اندازه ای خانواده را در این راه یاری می کند، ولی به دلیل آنکه نیاز کودک فراتر از این حد است، بازهم این کمبود به وضوح مشهود است؛ ولی تلویزیون به خاطر برنامه های فراگیر و متنوع، بهترین وسیله ای است که می تواند این نیاز کودک را برطرف کند؛ زیرا تلویزیون واسطه ای فراگیر است که در دسترس همه ی کودکان قرار دارد. کودکان از طریق تلویزیون، درباره ی خود، زندگی خود، چگونگی رفتار در شرایط گوناگون، و چگونگی برخورد با مشکلات خانوادگی و شخصی، چیزهای زیادی        می آموزند و این اجتماعی شدن از طریق تلویزیون با توجه به ویژگی های تلویزیون و کودک، از هر چیزی نافذتر است.

برخی از جنبه های اجتماعی شدن کودکان عبارتند از:

1. درک نقش جنسیتی

2. انتخاب شغل

3. نقش های خانوادگی

4. معلومات عمومی

5. سیاسی کردن

6. شکل گیری گروه های همسالان

در این میان مهم ترین سوالی كه می توان مطرح كرد این است كه آیا فعالیت های تلویزیونی در این فرایند متناسب با ارزشهای موجود هر جامعه می باشند؟....در این راستا گزارشی در رابطه با رابطه تبلیغات و کودکان در کشور انگلیس را به دلیل نکات قابل توجهی که در آن وجود دارند، مرور می کنیم.

در سال 1999، مستندسازان BBC گزارش ویژه‌ای تهیه نمودند و در این گزارش، تعدادی از دست‌اندرکاران تبلیغات تجاری را متقاعد کردند که در مقابل دوربین حاضر شده و گزارشی صادقانه از این که آنان چگونه کودکان را با استفاده از تبلیغات تجاری فریب می‌دهند، ارائه دهند. پیش از دهه‌ی 1990، متصدیان تبلیغات وانمود می‌کردند که هیچ تأثیری بر روی جامعه ندارند و همه‌ی کاری که آنان انجام می‌دهند، تنها معرفی مارکی جدید و متقاعد نمودن مشتریان به خرید یک مارک تجاری به جای مارک دیگر است. واضح است که آنچه آنها می‌گفتند، واقعیت نداشت؛ ولی با این حال، این مسأله را تأیید می‌کرد که اگر آگهی‌دهندگان به ظرافت‌های کار تبلیغ توجه نکنند، از طرف رقبا تهدید خواهند شد.

به طور متوسط، هر کودک در سال 000/18 آگهی تبلیغاتی می‌بیند. بودجه‌ای که شرکت‌ها برای یافتن راه‌های پرثمرتر جهت ترغیب کودکان بهخرید خوراکی‌ها و اسباب‌بازی‌های مختلف صرف کرده‌اند، بیش از بودجه‌ای است که کشور انگلستان برای یافتن راه‌های مفیدتر جهت آموزش خواندن و نوشتن به کودکان، صرف نموده است. زمان زیادی طول کشید تا نتایج این هجوم تبلیغاتی به خوبی روشن شود.

در دهه‌ی 1990، مطالعه‌کنندگان بازار دریافتند که کودکان به بلوغ زودرس رسیده‌اند. دختران 7 ساله تقاضای مواد آرایشی که البته در واقع نیازی هم به آن نداشتند، می‌نمودند و پسران در سن 6 سالگی اسباب بازی لگو خود را کنار گذاشته و دیگر با آن بازی نمی‌کردند.

علت به دست آمدن این سود تجاری بالا از تبلیغات بر روی کودکان، بسیار روشن است. کودکان زودباور و بسیار ساده و بی‌آلایش هستند. هر چه آنها بزرگ‌تر می‌شوند، احتمال اینکه تحت تأثیر تبلیغات قرار بگیرند.

مید ادامه می‌دهد:«چیزی که در مورد کودکان فوق‌العاده است، این است که ذهن آنها تقریباً خالی است و لذا هر پیامی که به ذهن آنها فرستاده شود، در حافظه‌شان می‌ماند». کلگریو نیز گفتار او را تأیید می‌کند و می‌گوید: «کودکان بسیار راحت تحت تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرند. آنها به سرعت تبلیغات را جذب می‌کنند و ما اغلب می‌توانیم از رابطه‌ی آنها با والدینشان استفاده کرده و کاری کنیم که بچه‌ها با تکرار مکرر تبلیغات، والدین خود را تحت تأثیر قرار دهند. با توجه به گزارش «انجمن مصرف‌کنندگان»، نیمی از والدین تصور می‌کنند که تبلیغات بازرگانی باعث شده که کودکان‌شان آن قدر غذا بخورند تا تشنه شوند و آنگاه بتوانند نوشابه بنوشند. مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی از دهه‌ی 1950 تا کنون، 30 برابر شده است. مصرف شیرینی‌ها نیز 25 برابر گشته است. از هر 4 کودک زیر 4 سال، یک نفر اضافه وزن دارد

همه می‌دانند که ما با دادن زندگی‌ای پر از لذت‌های مختلف و متفاوت از زندگی والدین به کودکان، باعث نقص روند طبیعی رشد آنها شده‌ایم و تبلیغات بازرگانی، تلویزیون، فروش زمین‌های بازی مدارس به سرمایه‌داران و ترس از جرم و جنایت که همگی باعث شده‌اند که کودکان درون خانه‌هایشان بمانند و کمتر بیرون بیایند، همگی به بر هم زدن این روند طبیعی کمک می‌کنند. این خطر وجود دارد که نسل بعدی، زندگی‌های توأم با بیماری و کوتاه‌تر از والدین‌شان داشته باشند.

منبع: آبزرور The Observer مارس 2004. 

نویسنده : نیک - کوهن




نوشته شده در تاريخ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 توسط مهدتامین

شن بازی بچه های گروه سنی نوپا خرداد ۱۳۹۱




نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوازدهم تیر 1391 توسط مهدتامین
  


نیمه شعبان برهمگان مبارک باد




نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوازدهم تیر 1391 توسط مهدتامین
.: Weblog Themes By Blog Skin :.


آپلود عکس

خرید اینترنتی

فال حافظ

قالب وبلاگ